Zoek je stemkracht in je voedsel met Michaël Wilde
Zoek je stemkracht in je voedsel met Michaël Wilde
A Anita Jongman
, 15 april 2022
00:00
35:31

In aflevering 3 ga ik in gesprek met Michaël Wilde, directeur van de ketenorganisatie van de biologische sector Bionext. Hij is gepassioneerd door de biologische landbouw en ziet dat er een transitie gaande is, alleen niet snel genoeg.

Michaël vertelt zijn verhaal, wat zijn bezoek aan Malawi inmiddels 16 jaar geleden bij zijn broer als kinderarts met hem heeft gedaan en tot welke keuze het hem heeft gebracht. Zonder agrarische achtergrond en door een passie kwam hij tot zijn doel : “In de wereld van voedsel iets doen waarin ik de wereld beter achterlaat”.
Allereerst werkzaam als Communicatie & duurzaamheidsmanager bij een grote leverancier van biologisch groente en fruit. Vanuit zijn gedachten dat de biologische sector te weinig zichtbaar was in het maatschappelijke debat en dat in de maatschappij hier in Nederland men eigenlijk te weinig wist over biologisch, heeft hij de stap gemaakt naar directeur van Bionext om hierin verandering in aan te brengen.

Zijn persoonlijke missie is één miljoen bio ambassadeurs te werven in Nederland. We praten over de manier waarop hij dit vorm aan het geven is, op welke manier ervoor te zorgen dat iedereen dezelfde basiskennis heeft en in staat is om het verhaal vanuit passie en vanuit zijn eigen hart te kunnen vertellen.

Michaël zegt : “Elke keer wanneer je een aankoop doet breng je een stem uit voor het soort wereld dat jij wilt”. We praten over het veilig bewaken van ons voedselsysteem voor toekomstige generaties en het beschermen van onze planeet. Samen vormgeven aan onze gemeenschappelijke toekomst.

Er wordt een nieuw project besproken dat Bionext gaat neerzetten om de bezorgde burger weer wakker te maken in de winkel en de bezorgde burger de boodschap doet en niet de consument.

In dit gesprek wordt duidelijk dat je als consument ook een rol kan spelen. De boodschap die Michaël aan je mee wil geven : “Ga iets meer je voedsel waarderen en besef dat iedere keer dat jij bepaalde boodschappen doet, dat jij een impact hebt”.